0723341806
 

להתייעצות עם צוות עורכי הדין התקשרו: 0723341806

הנהלת משרד עו"ד רד, שאולי-מור

עורך דין תאונות אופנוע

עורך דין תאונות אופנוע

כשזה מגיע לתאונות דרכים - לא לחינם לרוכבי אופנוע יצא מוניטין גרוע מאד בתחום, מוניטין שיש לו השלכות התנהגותיות וכלכליות, על האופנוענים בפרט, אך גם על כלל הציבור בישראל. מחירי פוליסות הביטוח לרוכבי אופנוע מרקיעים שחקים, בעיקר בגלל רפורמה שנכנסה בשנת 2001, עקב ריבוי תאונות בהן היו מעורבים אופנועים. כל פוליסת כזו נכנסת למה שנקרא כיום ה"פול" – תאגיד המנהל של המאגר לביטוחי רכב חובה. 

כפועל יוצא של מעורבות האופנוענים בתאונות דרכים – גם במישור החברתי הם אינם מקבלים חיבוק חם מנהגי המכוניות, הנטיה בהתנהגות כביש היא להתעצבן עליהם. מבחינת הפגיעות הגבוהה של רוכבי האופנוע – פשוט הסתכלו כיצד מגיבים הורים לבשורה שילדם מעוניין להוציא רשיון על אופנוע (וזו תחושה שלא נעלמת גם כשהילד בן 40).

אולם, מחקר מקיף שהתפרש על למעלה מ-5 שנים באוניברסיטת דרום-קליפורניה, מצא כי רוכבי האופנוע הם בטבעם נהגים זהירים יותר ואחראים בהרבה מנהגי רכב פרטי, קל וחומר מסחרי. הסיבות לכך נובעות בעיקר ממודעות עצמית: ברמה הפיזית, רוכב אופנוע יודע מה צפוי לו במידה ויתנגש ברכב, ולכן נזהר ביותר על עצמו. בנוסף, רוב רוכבי האופנוע מודעים לחוסר המיומנות של נהגי רכבים פרטיים לזהות את האופנוע משתחל או משתלב בתנועה, וגם את חוסר הבנתם לכך שבכביש יש להתייחס לאופנוע כאל רכב ארבעה גלגלי. שתי הסיבות האחרונות שצוינו מהוות את עיקר התאונות עם רכבים דו-גלגליים. יתרה מזו – נמצא כי בכ-75% מהתאונות לא רק שנהג הרכב אשם, אלא שרוכב האופנוע פעל באופן אינסטיקטיבי ומדויק בכדי למנוע את התאונה (מה שלא תמיד עולה יפה).

ועדיין – רוכבי האופנוע הם אלו המשלמים את המחיר הפיזי, הכלכלי והתדמיתי הכבד ביותר. מדוע?

הסיבה לכך היא פשוטה: שליחים.

הרוב הגורף של השליחויות בישראל מתבצע על גב קטנועים. חברות השילוח מחזיקות בכמות גדולה של קטנועים ושליחים מפני שזהו פתרון זול מאד, מהיר ומיידי. גם כוח האדם במקרה זה הוא זול וזמין – צעירים לפני ואחרי צבא, סטודנטים, ואנשים שהם על-פי רוב קשי יום. הרגלי הנהיגה של קבוצת אוכלוסיה זו מפוקפקים ביותר: חוסר נסיון, פזיזות, טרדות שעות עבודה בעייתיות ושאר הפרעות. הוסיפו לכך את הלחץ העצום שהשליחים נתונים בו, ככל שמדובר להספק עבודה ועומס, ומכאן ברור מה הגורם העיקרי למעורבות אופנועים בתאונות.

לסיכום: עד שלא תהיה רפורמה אשר מבחינה לחלוטין בין שליחים לבין רוכבי אופנוע – יימשך חוסר ההגינות כלפי אופנוענים תמימים.